Dag 2 van de roadtrip

22 januari 2019 - Port Macquarie, Australië

Na een wat onrustige nacht dankzij vele kaketoes en ander vogelgespuis die 's nachts hun snavel niet kunnen houden, zijn we vanmorgen bijtijds opgestaan. Het is dan wel weer erg cool om te ontbijten onder een een boom met papegaaien.

Ons 'huis'Ontbijtje op de campingVertrek van onze camping

De camping was verder heel rustig. Australië heeft een lage bevolkingsdichtheid en dat zie je op de camping terug. Twee douches voor de dames op de camping lijken meer dan voldoende te zijn. Gebouwd in de jaren '70 en daarna nauwelijks meer onderhouden, maar het douchte lekker.

Nadat we de sleutel van de wc en douche weer hadden ingeleverd bij de verderop gelegen receptie, ontdekte Peter ineens een grote groep pelikanen op het water. Tof!

Een groep pelikanen in het water vlakbij onze eerste camping

Port Stephens en Nelson Bay (liggen een paar km uit elkaar) waren de eerste bestemmingen op deze zonnige dag. Het was een stuk warmer dan gisteren. begon met rijden en met name het richting aangeven vroeg wat extra aandacht vandaag, ik zette namelijk steeds de ruitenwisser aan (de hendels zijn hier ook omgewisseld in vergelijking met die van ons) ;)

Kaartje van Soldier Point, Port Stephen en Nelson Bay

Onderweg reden we langs Lake Macquarie. Dit is Australisch grootste zoutwater lagune dat aan de kust ligt. Ook zijn we in de verte Newcastle gepasseerd. We hebben er bewust voor gekozen om niet te stoppen op beide plekken.

Onderweg kwamen we vanalles tegen, zoals een meer waarin de bomen met de stam onder water stonden, zonbadende pelikanen en grazende paarden en schapen.

Bomen die in het water staan

Wat hier trouwens super praktisch is, is dat je op een kruispunt aan de overkant je verkeerslicht in de gaten kan houden in plaats van moeilijk doen om boven je te kijken als je vooraan staat.

Port Stephens oogt als een plaats waar de mensen wat meer geld te besteden hebben. Prachtige grote huizen, mooie onderhouden tuinen en de wegen lijken hier ook wat beter. Het valt ons op dat veel wegen nodig aan onderhoud toe zijn.

We zijn rond het middaguur gestopt bij Sunset Beach en hebben daar vlakbij koffie gedronken bij The Deck op Soldiers Point. Daar zwemt Percy de pelikaan rond wachtend op eten vanaf het terras.

Sunset BeachMooie tuin aan Sunset BeachSunset Beach bij Soldiers Point MarinaPercy de pelikaan

Na de ervaring van gisteren met campings, hebben we gekeken waar we komende nacht zouden willen overnachten en hebben we een camping gebeld om te informeren of er plek is en wat de kosten zijn. Het was snel geregeld. Ondanks dat het hier nu hoogseizoen is, is het niet nodig om te reserveren.

De eindbestemming vandaag wordt dan Port Macquarie. Hier is ook een koala ziekenhuis waar we morgen een bezoek willen brengen. Voedertijd is om 8 uur en om 15 uur, aangezien we 's middags te laat vinden wordt dat dus vroeg op morgen!

Na de koffie  zijn we doorgereden naar Nelson Bay.

Nelson Bay

Wow, wat een mooie uitzichten heb je daar, met name als je doorrijdt voorbij de haven naar de vuurtoren. Deze vuurtoren, Nelson Head Light, is gebouwd in 1875 en staat op de northeast corner. Op dit uitkijkpunt werd in de Tweede Wereldoorlog een bunker neergezet welke er nu ook nog staat.

Bij de vuurtoren van Nelson Bay staat ook een bunker uit WWIIBunker met uitzicht bij Nelson BayPanorama van het uitzicht vanaf Inner Light Tea Rooms in Nelson Bay

We hebben ter hoogte van de vuurtoren geluncht bij Inner Light Tea Rooms en ondertussen genoten van het uitzicht.

Inner Light Tea RoomsGenieten van het uitzicht tijdens de lunch

In feite is Nelson Bay een buitenwijk van Port Stephens. Het gebied trekt veel toeristen in verband met dolfijnen, walvissen, watersporten en vissen. Het is een absolute aanrader om er een kijkje te nemen als je er in de buurt bent.

Ondertussen in de auto: we navigeren mer Google Maps maar er geen houder voor onze telefoon. Gisteren hield de bijrijder deze steeds vast maar heel handig is dat niet. Vanmiddag wilde ik ook even slapen in de auto, dus uit een soort eigenbelang heb ik van een plastic zak en een bekerhouder een houder geknutseld waar ook het kabeltje voor de muziek in past.

De nieuwe houder voor onze telefoon met Google Maps

We kozen ervoor om nu in één keer door te rijden naar de camping in Port Macquarie, een afstand van 252 km. We hebben een groot deel van de route afgelegd over de snelweg M1. Dit lijkt een redelijk nieuwe snelweg te zijn, het reed in elk geval lekker door.

Kaartje Nelson Bay - Port Macquiarie

En hoe leuk is onze tweede camping! We kwamen net na half 6 aan en waren er meteen super blij mee. In elk geval al een stuk netter dan de vorige camping en het zag er heel gezellig uit. We staan dan ook meteen tussen de Nederlanders en Duitsers, je komt ze ook overal tegen 😂

We hebben nog even het nabijgelegen strand bezochtom wat foto's te maken en kwamen ook een varaan tegen die boven op een rots op de uitkijk zat.

Strand bij Port MacquarieStrand bij Port MacquarieVaraan bij het strand van Port Macquarie

Daarna heerlijk een drankje bij ons 'huisje' op de camping maar niet te lang want als we nog wat wilden eten moesten we uiterlijk om 20 uur ergens aanschuiven. Het sluit allemaal vrij vroeg hier. Na een eenvoudige pasta nog wat bloggen, douchen en slapen.