Dag 4 van de roadtrip

24 januari 2019 - Yamba, Australië

Vanmorgen waren we tegen 8 uur wakker. Opgestaan, de boel ingepakt en uitgecheckt bij de camping.

Bij de uitgang van de camping stond er tot onze aangename verrassing iemand met een omgebouwd Volkwagenbusje koffie te maken. Het was erg lekkere cappuccino.

Koffie!

We hebben daarna wat boodschappen gehaald bij de supermarkt in Coffs Harbour en zijn doorgereden naar Sealy Lookout. Bij dit uitzichtspunt is de Forest Sky Pier gebouwd.

Forest Sky Pier

Sealy Lookout ligt in Bruxner Park Flora Reserve, dat het label ecotoerisme gekregen heeft, in Orara East State Forest. Dit bos is (voor een groot gedeelte) een tropisch regenwoud. Er zijn in het bos verschillende wandelingen te maken. We wilden starten met een wandeling van 800 meter die een soort van rondliep, zodat we weer op het beginpunt zouden uitkomen.

Garraan.gurr Track

We hebben blijkbaar ergens een afslag gemist want na een vrij stijle beklimming, een even stijle afdaling en opnieuw een heftige beklimming kwamen we op een splitsing zonder bewegwijzering. Volgens Google Maps waren we toch al bijna 1 km onderweg. We hebben ervoor gekozen om dezelfde weg terug te gaan en daar bleek dat we inderdaad een andere trail te pakken hadden (de End Peak walking track). Eentje van niveau 5 die geschikt is voor de ervaren 'bushwalker'. Nu zijn wij wel iets gewend, maar met het type schoeisel dat wij aan hadden (hardloop sneakers) denk ik niet dat wij in deze categorie vielen. We zijn er toch trots op dat we 2/3 van deze trail gelopen hebben.

Aansluitend zijn we doorgelopen naar de Korora Lookout, ongeveer een half uur lopen verderop.

In de omgeving van dit bos zijn veel bananenplantages en worden ook avocado's verbouwd. Hier rijd je langs op weg naar de Sealy Lookout maar deze zie je dus ook volop van bovenaf.

BananenplantageUitzicht op bananenplantage vanuit Korora Lookout

Voordat we Coffs Harbour zouden verlaten,  wilden we nog een bezoek brengen aan Muttonbird Island. Maar eerst even lunchen.

LunchLunch

Muttonbird Island Nature Reserve is een natuurreservaat net buiten de kust van Coffs Harbour. Het is door middel van een dam verbonden aan het vaste land, die de golven tegenhoudt voor de haven die aan de andere kant ligt.

Het is de grootste broedplaats voor Muttonbirds (wedge-tailed shearwaters) met meer dan 5.500 broedende paren vogels per jaar. De vogels komen oorspronkelijk uit de Filippijnen maar komen elk jaar terug naar die eiland om te broeden.

Muttonbird IslandMuttonbird IslandPanoramafoto vanaf Muttonbird Island

Toen we op het eiland waren en op de kaart keken hadden we zelf het ideedat we op het meest oostelijke punt van Australië waren. Zal wel niet, want het stond nergens aangegeven.

We zijn de auto ingestapt om 180 km verder te rijden naar een camping in Yamba waar we tegen 17 uur aankwamen.

Er was ons verteld dat hoe noordelijker je ging, hoe tropischer het zou worden. Qua landschap viel het ons juist op dat het minder tropisch werd, het leek zelfs wel op Europees boerenlandschap, alsof je door Frankrijk rijdt.

Na de tweede camping deze week grapte ik dat er een stijgende lijn zat in de campings. Tot nu toe klopt het en vandaag hebben we er zelfs één met eigen badkamer!

Onze kampeerplek in Yamba met eigen badkamer :)

De dame van de receptie voelde zich vrij om allerlei tips te geven over mooie plekken en leuke restaurants en bars. We hebben eerst nog snel een laatst handwas gedaan zodat dit nog kan drogen, daarna zijn we naar de kust gegaan om wat foto's te maken. Het was daar ook alweer zo mooi dat ik er volop heb gefotografeerd. Foto's voeg ik later nog bij.

Op de 'punt' van YambaMooi uitzicht vanaf het uiterste puntje bij Yamba

Peter kreeg zin in een biertje, we zijn naar de bar van Pacific Hotel gegaan.

Bar van Pacific HotelPanorama vanaf Pacific HotelEen selfie aan de kust van Yamba

Omdat we geen zin hadden in het eten dat ze bij Pacific Hotel, zijn we naar het Indiaas restaurant Fusion on the hill gegaan dat daar vlakbij lag, ook naar aanleiding van een tip van de dame bij de receptie. Yum!

Lekker Indiaas eten

Terug op de camping, tegen half 10, bleek het er enorm rustig te zijn alsof iedereen al sliep. Was niet zo, maar het lijkt er op dat het leven hier in Australië zich veel meer overdag afspeelt dan 's avonds als je alleen al ziet dat de recepties op campings zo vroeg dichtgaan maar ook ook de keukens restaurants.

Op dit moment zitten we nog heerlijk buiten met een kaarsje en een drankje. Het is gelukkig iets afgekoeld naar 25 graden want het was met 35 graden toch wel erg warm vandaag.

Morgen rijden we trouwens door naar Byron Bay. Het huidige idee is om daar twee nachten te blijven en dan zondagmorgen door te rijden naar Brisbane.